Wildlife experience 2 - Reisverslag uit Cairns, Australië van Karli Serana - WaarBenJij.nu Wildlife experience 2 - Reisverslag uit Cairns, Australië van Karli Serana - WaarBenJij.nu

Wildlife experience 2

Blijf op de hoogte en volg Karli

29 November 2012 | Australië, Cairns

Hallo iedereen, hier alweer een berichtje vanuit het verre Cairns!

In het hostel waar we nu zitten maak je gemakkelijk nieuwe vrienden. Helaas hebben we inmiddels afscheid moeten nemen van onze mede vrijwilligers uit Port Douglas, wat een uitstekende rede was om een avondje uit te gaan. Na een gezellig potje pool zijn we naar de “Wool shed” gegaan, een bar met dansgelegenheid die hier zeer bekend en goed aangeschreven staat. Het was Mexican night met sombrero’s, tequilla enzovoort! Het was een super gezellige avond!!!

In het kader van onze gratis trips zijn we de volgende dag naar Ellis beach gegaan. Een mooi tropisch strand op een half uur rijden van de binnenstad van Cairns. Bergen begroeit met regenwoud, een prachtige zandstrand, een blauwe oceaan, een licht briesje, kakatoes die overvliegen en een heerlijke zon. Alles wat je nodig hebt voor een heerlijk middagje chillen! Als verrassing een bbq met worstjes en ananas voordat we weer terug gingen, maakte het helemaal compleet.

De volgende dag hebben we een “rust dagje” genomen aan de lagoon. Heerlijk water, 34 graden, beetje wind, en uitzicht over het strand en de zee, zoals je je voor kunt stellen heel vervelende omstandigheden om in het water rond te hangen. Helaas kun je in de binnenstad van Cairns niet zwemmen in de oceaan, want het water trekt zich een 30 tot 60 meter terug en de bodem bestaat uit drijfzand en modder. De lagoon is erg groot, heeft zowel zandstrand als gras en is een heerlijke plek om een middagje door te brengen. Had ik al gezegd dat de Mc. Donalds ernaast ligt:P

Vandaag hebben we een avontuurlijke dag gehad waarbij we dingo’s, wombats en vele croc’s hebben gezien. Om bij het begin te beginnen. We zijn ’s Morgens opgehaald bij ons hostel om naar de Cairns tropical zoo te gaan (we waren te laat (wel 1 minuut!) dus werden opgehaald bij de deur van onze kamer :P). Daar aangekomen zijn we op jacht gegaan naar “de dingo’s”. De eerste tussenstop was echter een andere diersoort, de pelikaan. Karli’s favoriete diersoort na de achtervolgingen in het wildlife habitat, waarbij Karli daadwerkelijk dacht dat de pelikaan haar van boven, in een keer in zijn mond zou kunnen steken, toen hij al springend op haar af kwam. Onderweg nog wat aapjes en ringstaartmaki’s gezien, maar we waren op een missie en lieten ons niet afleiden. Geheel in spanning aangekomen bij de dingo’s zei Karli: “Het zijn gewoon honden!” Toch moet gezegd worden dat het leuke dieren zijn die dachten dat we eten kwamen brengen omdat we een krakend tasje bij ons hadden, waarop ze druk begonnen te kwispelen en met ons mee draafde waar wij natuurlijk graag gebruik van maakte om een mooie foto te kunnen maken.

We hadden mazzel dat we vroeg waren want de wombats waren zojuist gevoerd. Dit betekende dat ze vrij actief waren (lees: ze eten in plaats van slapen) en we een foto van een bewegende wombat hebben kunnen nemen! De rest van de tijd lagen ze namelijk te slapen! Een stukje verderop kwamen we de verwant van de wombat tegen: de Koala!! In tegenstelling tot het wildlife habitat zitten er hier een stuk of 20 i.p.v 4! Wij hadden alleen nog maar mannetjes gezien, en hier hadden ze vrouwelijke koala’s! De vrouwelijke koala’s zijn kleiner, ronder en dus aandoenlijker dan de grote mannen. Nog schattiger was de baby Koala die rond aan het lopen was en op de verkeerde koalamoeder klom. Met zijn ronde vormen en kleine formaat erg leuk om naar te kijken. Uiteindelijk hebben we ook nog een koala arm uit de buidel van een ander vrouwtje zien steken, wat natuurlijk super gaaf was om te zien en bewijst dat koala’s buideldieren zijn!

In het reptielenhuis werd een megaslang gevoerd. Op het menu stond kip, 5 kip om precies te zijn. Het blijft machtig om te zien hoe een slang zijn prooi wurgt en naar binnen werkt, vooral omdat deze slang zo groot was, maakte het je bewust van de geavanceerde techniek en de kracht die deze dieren gebruiken (ze wachten tot je uitgeademd hebt en trekken dan strakker en strakker elke keer dat er geademd wordt).

Na de dierentuin stond de krokodillenfarm (hartley’s) op het programma. Een bedrijf dat krokodillen fokt voor de huiden, maar daarnaast een heel groot assortiment aan tentoongestelde exemplaren bezit die bezichtigd konden worden vanaf een boot, tijdens een wandelroute of tijdens een van de feeding of attack shows. Geheel in Steve Irwin stijl hebben we een rondleiding op de farm gehad. Het duurt drie jaar om een krokodil een beetje op grootte te krijgen om er een kledingstuk of accessoires van te maken. Te grote krokodillen hebben slechte huid en zijn niet geschikt, daarnaast mogen ze ook weinig tot geen schrammen op de huid hebben om verkocht te kunnen worden als een goede ‘handtas’. Hoe sneller de krokodil groeit, des te meer hij oplevert. Ze houden daarom de omstandigheden zo goed, in dit geval heet en donker, mogelijk.

Na de rondleiding zijn we naar een snakeshow geweest waar je wat leerde over slangen en wat te doen als je gebeten wordt. Vervolgens zijn we op de boot gegaan waar we krokodillen gespot hebben, die vervolgens gevoerd werden d.m.v een stok zodat ze uit het water komen. Erg gaaf om te zien. Helaas wilde de grote mannetjes niet echt springen, maar gelukkig de vrouwtjes wel.

Na deze trip zijn we naar de attack-show gegaan. Een show waarbij een ‘gestoorde/grappige’ wildlife keeper uitlegt hoe een krokodil jaagt, dit demonstreert en op een wel zeer vermakelijke manier alles van commentaar voorziet. Gaaf om te zien, een echte aanrader.

Als afsluiting hebben we nog cassowarissen gevoerd wat een leuke ervaring was.

Kortom, een leerzame en leuke dag! De foto’s zullen de volgende uren volgen, wij gaan nu namelijk naar de lagoon :D Pootje baden en genieten van de warme avondwind en het nachtelijk zee uitzicht :D

Groetjes van ons!

• 01 December 2012 - 13:36

Lindy:

Wat zijn jullie heerlijk aan het relaxen!
    Ziet er goed uit dames!
    Tot snel
    Xx

• 02 December 2012 - 09:21

Mathé:

Now nog ff genieten en dan snel no hoes!!! Fijne vakantie!!!