Rainforest, cassowaries and crocs! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Karli Serana - WaarBenJij.nu Rainforest, cassowaries and crocs! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Karli Serana - WaarBenJij.nu

Rainforest, cassowaries and crocs!

Blijf op de hoogte en volg Karli

04 December 2012 | Australië, Cairns

Hallo allemaal!

Hier weer een berichtje uit het toch wel heel erg warm wordende Cairns! We kunnen merken dat de zon in kracht toe neemt, met name omdat we steeds sneller en gemakkelijker rood worden (een heel klein beetje verbrand lees de witte bikinirandjes:P die afsteken tegen ons neger bruin!) Zelfs in de schaduw lijken we inmiddels half te smelten en 3 keer insmeren is niet meer genoeg. Gelukkig heeft de lagoon overdekte stukken, een heerlijke zeewind en een verkoelend water van 25 graden! (tja dat heb je als het 35 graden in de schaduw is!) We hebben besloten dat een hele dag aan de lagoon liggen niet meer verstandig is zoals we zondag gedaan hadden, dan kan je maar beter naar het strand gaan zoals vandaag op de planning staat.

Vrijdag hadden we, geloof het of niet, slecht weer! Veel regen en een hoge luchtvochtigheidsgraad vielen erg tegen. Op de planning stond een dagje botanische tuinen. Daar aangekomen bleek er ook een wandeling in het regenwoud mogelijk en is er een groot natuurpark met meren aan de andere kant te vinden. Na dat we afgezet waren begonnen we aan de klom naar een lookout point. Een super steile, zeer zware helling was de eerste hindernis. Helaas bleek toen we eenmaal boven waren dat we de verkeerde helling gepakt hadden! Moesten we weer terug . Na een prachtige, maar zware wandeling bergop was er een super uitzicht. O.a. de oceaan, bergen en het vliegveld.
De tuin zelf viel wat tegen, misschien wel door de regen. Het zoetwatermeer was wel erg mooi om te zien.

Gister hebben we een lange, maar super gave dag gehad. We zijn begonnen met zwemmen in mosman george, een tropische regenwoud rivier met kristalhelder en koud water. Verfrissend noemen ze dat:P Vervolgens stond er een wandeling door het regenwoud op het programma en ja dat doe je natuurlijk gewoon op je slippers:P daar hebben we onze eerste, wilde, kassuaris gezien! Erg indrukwekkend op maar een meter afstand! Onze aboriginal gids vertelde dat dit de eerste was die hij in een maand gezien had! Hadden wij even mazzel. We zien steeds meer in dat de planten echt een survival of the fittest laten zien. De ene plant is nog gemener dan de andere. Verwurging, vernietiging en overwoekering laten hier de strijd voor licht goed zien. Aan het eind stond er een krokodillencruise op de daintree River op het programma. Binnen 5 minuten hadden we onze eerste krokodil al gespot! Een flink exemplaar die op het land lag te zonnen. Even later zagen we er een in het water, toch wel een spannend moment. Aan het eind hebben we nog een baby op het land gezien, iets minder indrukwekkend maar wauw, wat zijn die goed in camouflage!

Daarnaast hebben we nog diverse lookout points gehad. Inmiddels wel het idee dat ze allemaal een beetje hetzelfde laten zien. (regenwoud, oceaan, berg)

Het is ons opgevallen dat de mens de natuur in Australië echt om zeep heeft geholpen. Of het nu gaat om het rif, wat gesloopt werd voor scheepvaart met TNT, of het regenwoud wat gekapt werd voor het vee. Alles lijkt hier toch wel aangetast te zijn. Ook het aantal dieren wat hier niet thuishoort en hierdoor voor de vernietiging van andere soorten zorgt is schrikbarend! De canetoad, konijnen, kamelen en het vee zorgen voor een ernstige aantasting van de flora en fauna. Delen van het regenwoud zijn gepland, niet natuurlijk. Het rif is bezig zich te herstellen, maar dat kost tijd. Australië heeft heel wat meer milieuproblemen dan je zou verwachten. Ook de hoeveelheid natuurrampen is hier schrikbarend hoog. Overstromingen, bosbranden, droogte, cyclonen, supercellen, hittegolven noem het op en hier hebben ze het. De mensen uit het noorden verwijten de andere dat ze expres bomen gekapt hebben zodat het land daar nu in een woestijn is veranderd en er geen vee meer kan leven, zodat ze meer geld kunnen vragen voor de eigen veestapel. Zo zie je maar weer, het gras is hier lang niet altijd groener.

Vandaag gaan we weer genieten van een dagje shoppen en het strand met een bbq:P Als we een miljoen hadden, dan is cairns wel de stad om het binnen 2 weken uit te geven!
Groetjes,

Serana en karli

• 04 December 2012 - 10:54

Eva:

Chicka's!
    Wat hebben jullie weer een gave dingen gedaan!
    We verwachten natuurlijk wel een foto impressie van alles wat jullie gezien hebben in vogelvlucht!
    Tot snel xx

• 04 December 2012 - 16:58

Aniek:

Jullie zijn de ps'en vergeten! :O

Verder ben ik heel blij als jullie straks weer veilig bij ons op de STOAS zitten... :)